Ciencias médicas

TOMO V (1997)

• Introducción

• Antecedentes constitutivos, fines, actividades de la Fundación y gobierno.

• Conferencia del Dr. D. Fernando Reinoso Suárez con ocasión de la concesión del Premio de la Fundación Eugenio Rodríguez Pascual: "NEUROBIOLOGíA DEL SUEÑO Y DE LOS SUEÑOS". Catedrático y Profesor Emérito de Neurobiología y Anatomía. Facultad de Medicina. Universidad Autónoma de Madrid.

• Dr. D. Fernando Reinoso Suárez conference on the occasion of awarding the Rodríguez Pascual Foundation Award: "NEUROBIOLOGY OF SLEEP AND DREAMS".

• Diego Gracia Guillén. Departamento de Historia de la Medicina. Facultad de Medicina. Universidad Complutense: The medical order: ON the genealogy of medical morals.

• Elvira Arquiola and Luis Montiel. Unidad de Historia de la Medicina. Facultad de Medicina. Universidad Complutense: The search for a scientific foundation for medicine at the turn of the XVIII century.

• Sebastian Cerdán. Instituto de Investigaciones Biomédicas. C.S.I.C: "Hepatic metabolism of pyruvate as detected by in vivo and in vitro 13C NMR. A quantitative study".

• Luis M. Orensanz. Hospital Ramón y Cajal. Instituto Nacional de la Salud: "Biochemical characterization and autoradiographic localization of brain ß-Alanine receptors".

• Carmen Prada. Departamento de Fisiología. Facultad de Medicina. Universidad Complutense: "Cell cycle in the central nervous system of vertebrates. A comparative Golgi and autoradiography study in the E3,5-E4,5 chick embryo".

• Sebastián Cerdán. Instituto de Investigaciones Biomédicas. C.S.I.C.: "Substrate selection in the neuronal and glial compartments of the intact rat brain as detected by 13C NMR spectroscopy".

• Javier de Felipe. Instituto Cajal. C.S.I.C.: "Microorganization of the human epileptogenic neocortex".

• Concepción González y Eladio Montoya: "Effect of I thyroxine on the pituitary TSH secretion in thyroidectomized-diabetic rats".

• M. Ramírez de Verger: "Studies on the photosynthetic prokaryotic apparatus".

• Margarita Salas Falgueras: "Morphogenesis of bacteriophage ø29".

• José A. Sánchez Martín: "Mechanism of action of thyroid hormones and calcitonin on active metabolites of vitamine D, and dynamics of phosphorous and calcium".

• Manuel Alvarez Uría: The hypothalamus.

• Juan Bernal Carrasco: "Tyroid hormone dependent nuclear proteins, from rat liver".

• Antonio García García: "Receptors and ionic channels involved in catecholamine release".

• Juan M. Ruiz Albusac: "Study of a cholesterol ester exchangeing protein of the human plasma. Role of this protein in the plasma cholesterol transport".

• M.L. Terrada, E. Portela, A. de la Cueva, M Barreda, V. Navarro,E. Casabán, E. Gimeno, V. Zorrilla y M Cebrián: Production and consuption of medical literature in Spain (1973-1977).

• José Luis Valayos Jorge: Afferent proyections to, the dorsomedial nucleus of the thalamus in the cat.

• Agustín Albarracín Teulón: "The cell theory and its evolution along the history".

• Luis Carrasco Llamas: Interferencia viral con el metabolismo de la células infectada. Desarrollo de nuevos agentes antivirales.

• S. Durán García: Effects of thyroid hormones on liver binding sites for human growth hormone, and ovine prolactin.

• Enrique Méndez Cormán: "Primary structure of protein HC: human complex forming glycoprotein heterofeneous in charge".

• José María Sancho Rof: Aislamiento y caracterización del factor natriurético hipotalámico.

Publicados

Tomo 1