PUBLICACIONES DE LA FUNDACIÓN

Recordemos el espíritu que propició la publicación del primer volumen de los Anales de la Fundación Eugenio Rodríguez Pascual:

“Sólo cuando se derrama desinteresadamente en beneficio de los demás logra plenitud y perfección la vida del hombre; y entre los varios modos de ese acto efusivo, uno de los más fecundos y valiosos, desde que en la historia se hizo patente la múltiple importancia de la ciencia, ha sido y sigue siendo el mecenazgo científico”.

Un ejemplo egregio hablará por los muchos que a este respecto podrían ser abducidos: William Harvey pudo realizar las investigaciones que le condujeron al descubrimiento de la circulación de la sangre, gracias al estipendio anual que para fomentar el progreso de la Anatomía un noble inglés, Lord Lumley, había concedido al Royal College of Physicians, de Londres.

Se dirá, y con razón, que en nuestro tiempo es el Estado quien debe pechar con la honrosa, ensalzadora obligación de promover y sustentar el trabajo científico. Pero acaso no sea la más deseable una sociedad en la cual es el Estado quien lo planea y hace todo; y en tal caso, para completar lo que por si mismo organice el Estado e incluso para modular esa acción con notas nuevas y valiosas, la munificencia del mecenazgo privado puede prestar está prestando en los países que no a la cabeza de la ciencia— inestimables servicios.

Feliz consecuencia de tal visión de las cosas ha sido la Fundación Eugenio Rodríguez Pascual, a cuya obra comienzan a dar expresión visible y legible estos «Anales».

Sobre la calidad de los trabajos que integran su contenido, sólo el experto en cada una de las materias de que tratan puede ser juez. Más para ayudarle en esa faena estimativa, más precisamente, para que la sitúe de manera adecuada dentro del marco institucional en que esos trabajos se hallan inscritos, no serán inoportunas dos indicaciones preliminares. Ante todo, ésta: que la Fundación Eugenio Rodriguez Pascual es pura y exclusivamente española.

Lo cual, además de ser un dato informativo, una noticia, es también un dato significativo un gesto, que España, grande por tantas otras cosas, ha hecho poca ciencia, es un hecho que desde la segunda mitad del siglo XVII vienen sufriendo y denunciando muchos de sus hijos más sensibles.

Que sin hacer ciencia en medida suficiente ningún país actual se halla, como suele decirse, a la altura de los tiempos, de estos tiempos nuestros, es una convicción que hasta los analfabetos comparten. Pues bien: por designio de su generoso creador, la Fundación Eugenio Rodríguez Pascual tiene como único objetivo ayudar a que en España haya ciencia de calidad y ciencia actual. Segunda indicación previa esta Fundación fue creada para incrementar en España el cultivo de las ciencias médicas, muy especialmente esas a las que suele darse el nombre de «básicas» o «fundamentales»

El pasado médico de su fundador y su personal vinculación con una de las más prestigiosas instituciones de la medicina española, la Casa de Salud Valdecilla, han influido muy decisivamente sobre la génesis de tal orientación de sus actividades. Pero también el hecho que desde hace un siglo, por obra directa e indirecta de don Santiago Ramón y Cajal, hayan sido las ciencias médicas aquellas en que más netamente ha descollado la inteligencia científica de los españoles. Con lo cual, uno de lo, dos grandes principios rectores del mecenazgo bien concebido, «fomentar el desarrollo» de lo que ya existía, ha tenido en esta ocasión el más recto cumplimiento. Ciencia hecha en España, ciencia válida y valiosa para cualquier país.

Esto es lo que van a ofrecer a sus lectores los «Anales» que hoy aparecen.” EL PATRONATO DE LA FUNDACIÓN

Madrid 1977

TOMOS PUBLICADOS

• TOMO I (1978)
  • TOMO II (1985)
  • TOMO III (1992)
  • TOMO IV (1994)
  • TOMO V (1997)
  • TOMO VI (2007)
  • TOMO VII (2012)
  • TOMO VIII (2015)
  • Introducción

• Grande Covián, F.: Hormonal effects upon the metabolism of the adipose Tissue.

• ViñuelaDíaz, E., Salas Falgueras, M., Rodríguez Candela, J. L.: Chicken calcitonin: Isolation and studies on its biosynthesis.

• Báguena Candela, R.: Cytogenetic study of 500 cases of presumptive chromosome aberration.

• Fernández de Molina, A.: Evoked Potentials in the N. Medialis Dorsalis.

• Valverde García, F.: The Structure of the Dorsal Geniculate Nucleus in the Mouse. A Golgi and Electron Microscopic Study.

• Orts Llorca, F.: Study of the fundamental of the Cells of the Cardiac Rudiment. Analysis by means of cellular disaggregation and aggregation.

• Purnarola Busquets, A.: Longitudinal serological Survey on Myxovirus and Adenovirus.

• Rodríguez Delgado, J. M.: Communication with the conscious brain by means of electrical and chemical probes.

• Reinoso Suárez, F.: Ascending proyections from the brain item.

• Vázquez, D.: The Stoiometry of Ribosomal Translocation.

• Serrano Ríos, M.: Chromosomopathies.

• Salas Falgueras, J.: DNA Binding proteins and virus transformed cells.

• Corominas Vilardell, A.: Biochemistry of the gangliosides.

• Galván Ruiz, J.: Radio electrical study of the gastric function.
  • Antecedentes constitutivos, fines, gobierno y actividades de la Fundación
  • Comunicaciones sobre los trabajos de investigación realizados con Ayudas otorgadas hasta 1985.
  • José Mª Rodríguez Delgado: Emociones, conducta y cerebro en psiquiatría.
  • José Mª Rodríguez Delgado: Emotions, behavior and brain in psychiatry.
  • Dr. D. Clemente López Quijada et Al. Instituto G. Marañon, C.S.C.I.C, Madrid: Dynamics of insulin secretion: Special significance in pregnancy
  • G. Jimenez-Martin, J.F. López-Saez, C. de la Torre, Instituto de Biología Celular, C.S.I.C., Madrid: The cell division cycle: Nucleus-Cytoplasm interactions.
  • Dr. P.D. García de Jalón et Al.: Acetylcholine and the overdrive suppresion phenomenon in the isolated heart.
  • José Marco: Elevated plasma glucagon levels in cirrhosis of liver.
  • F. Escobar del Rey and G. Morreale de Escobar: Respective roles of L-Thyroxine (T4) AND OF 3´, 3,5-Triiodo-L-Thyronine (T3) in the regulation of the hypothalamic pituitary thyroid system.
  • Dr. D. Jaime Monreal Llop et Al.: The proteolipids as a common protein components of animal plasma membranes.
  • Dr. Emilio Muñoz Ruiz y Dr. D. Manuel Nieto Sampedro: Bacterial membrane-bound enzymes. Inhibitors of energy-transducing ATPAsa and dd-carboxypeptidase.
  • E. Herrera and M.C. Domínguez: adipose tissue metabolism: regulation of glycerol utilization.
  • S. Lluch: Neurogenic influence on cerebral blood flow.
  • J. G. Martín Rodríguez, W. Buño and E. García-Austt: Unitary activity in the human pulvinar nucleus. Spontaneous discharge and sensory-motor convergence.
  • Dr. José Antonio Bombi and Prof. Diego Ribas Mujal: Microscopic and ultrastructural study of the origin of bone tissue
  • Isabel Valverde: Heterogeneity of plasma glucagon immunoreactivity.
  • M.S. Ayuso, R. Parrilla and J. Gómez Acebo: Relationship between energy production and metabolic control in isolated rat lung cells.
  • Antonio Gallego: Horizontal cells of the selachian retina
  • José Luis Cánovas Palacio-Valdes: Regulation of cell division in procariotic organisms
  • A. Llamas Marcos, C. Avedaño, E. Mártinez Moreno and F. Reinoso Suarez: Afferent projections to frontal cortex.
  • Jesús Sebastián, Carmen Osuna, Jaime Renart, Jesús Cruces and Angel Pestaña: Characterization and regulation of the RNA polymerases during the early development of Artemia Salina.
  • Jordi Vives Puiggros: Caracterization of cells of the human inmune system
  • Antonio Ruiz Marcos et Al.: Study of the effects that different types of hormonal and sensory stimuli have on the evolution of the pattern of conectivity in the visual and motor cortices of the rat.
  • Dr. Antonio G. García and Dr. Sadashiv M. Kirpekar: Release of noradrenaline from the cat spleen by nerve stimulation and potassium.
  • Juan Enrique Roda Frade, Juan Javier Heredero Sanz and Francisco Javier Villarejo Ortega: Tumoral antigens on experimental and human Glioblastoma.
  • Miguel Casanovas and José Viñasuan Enrique Roda Frade, Juan Javier Heredero Sanz and Francisco Javier Villarejo Ortega: The origin of osteoblasts.
  • Antecedentes constitutivos, fines, actividades de la Fundación y gobierno.
  • Comunicaciones sobre los trabajos de investigación realizados con Ayudas otorgadas de 1976 a 1978.
  • Eduardo de Robertis: Bases estructurales y químicas de la transmisión sináptica.
  • Eduardo de Robertis: Structural and chemical basis of the synapsis transmission.
  • Sara Borrel Ruiz: Development and Application of a sound stimulation model as neurogenic stressor in rats.
  • J. Rodrigo García: The intraganglionic laminar endings of the cat´s esophagus.
  • Antonio García Bellido: Genetic control of the morphogenesis in drosophila
  • Mario Gosálvez y Gosálvez: The Zipper Mechanism. A model for ion transport, oxidative phosphorylation and the action potential.
  • Jolín Buzo: Effects of streptozotocin diabetes on the hypothalamic pituitary thyroid axis in the rat.
  • Luis Lamas de León y Garcilaso Riesco Almarza: Autorregulation of thyroid hormone synthesis and secretion role played by the iodine supply and the lysosomes.
  • Concepción González y Eladio Montoya: Effect of I thyroxine on the pituitary TSH secretion in thyroidectomized-diabetic rats.
  • M. Ramírez de Verger: Studies on the photosynthetic prokaryotic apparatus.
  • Margarita Salas Falgueras: Morphogenesis of bacteriophage ø29.
  • José A. Sánchez Martín: Mechanism of action of thyroid hormones and calcitonin on active metabolites of vitamine D, and dynamics of phosphorous and calcium.
  • Manuel Alvarez Uría: The hypothalamus.
  • Juan Bernal Carrasco: Tyroid hormone dependent nuclear proteins, from rat liver
  • Antonio García García: Receptors and ionic channels involved in catecholamine release.
  • Juan M. Ruiz Albusac: Study of a cholesterol ester exchangeing protein of the human plasma. Role of this protein in the plasma cholesterol transport.
  • M.L. Terrada, E. Portela, A. de la Cueva, M Barreda, V. Navarro,E. Casabán, E. Gimeno, V. Zorrilla y M Cebrián: Production and consuption of medical literature in Spain (1973-1977).
  • José Luis Valayos Jorge: Afferent proyections to, the dorsomedial nucleus of the thalamus in the cat.
  • Agustín Albarracín Teulón: The cell theory and its evolution along the history.
  • Luis Carrasco Llamas: Interferencia viral con el metabolismo de la células infectada. Desarrollo de nuevos agentes antivirales.
  • Enrique Méndez Cormán: Primary structure of protein HC: human complex forming glycoprotein heterofeneous in charge.

• Antecedentes constitutivos, fines, actividades de la Fundación y gobierno.

• Transcripción literal de la conferencia del Dr. D. Rafael Méndez.

• Literal transcription of Dr D. Rafael Méndez conference on the occasion of awarding the Rodríguez Pascual Foundation Award.

• L. Cacicedo: Biosynthesis of the TSH alfa and beta subunits by thyrotropic cells in primary culture.

• M.Cervera, A. Domingo, E. Martín and R. Marco: The stored components in artemia Yolk granules: Multiple DNAse activities during early development.

• L. Castillo Olivares Ramos: Liver transplantation research lines.

• J. Ribas and D. Mir: Brain stem neurons controlling eye movements in alerts cats.

• M. Mojena, L. Monge, L. López Alarcón and J. E. Felíu: On the regulation of hepatic pyruvate kinase phosphatase activity.

• A. Jiménez, M. Zalacaín, J. Vara, J.A. Pérez González, A. González, M.C. Guerrero, J.M. Pardo and F. Malpartida: Genetic and biochemical analysis of the mechanisms of resistance to hygromycin B, puromycin and faromomycin in the producing organisms.

• F. Martín Luengo: Identification and classification of species of the genus mycobacterium with gas liquid and thin layer chromatography. Phagetyping and serological techniques.

• Canto Seva, M.J. and Martín Luengo, F.: Typing of mycobacterium fortuitum by immunodiffusion.

• E. Blázquez :Biosynthesis and secretion of estrapancreatic glucagon.

• G. Ramírez, A. Barat, J. Gómez Barriocanal E. Manrique and A. Batuecas: Development of specific binding sites for (3H) kainic acid and ( 3H) muscimol in the chick optic tectum: modulation by early changes in visual input.

• C. Rodríguez Pérez, F. de la Cruz and J. M. Ortiz Melón: Molecular basis of bacterial pathogenicity an study of E. Coli plasmids which determine production of enterotoxin.

• E. Ramírez González J. L. Monteagudo Peña: Mutagenic effects induced by non ionizing electromagnetic radiations in drosophila melanogaster.

• F. Sanchez Franco: Neuron culture of the fetal brain of rat: Secretion regulation of neuropeptides (vasopressin, somatostatin, LH liberator hypothalamic hormone and adrenocorticotropin).

• J. M. Delgado, F. Portillo and R. Pásaro: A study of the connections beetween the repiratory centers of the brain stem and the spinal cord.

• B. Torres, V Gómez, R. Pásaro and J.M. Delgado García: Morpho functional effects of a lesion of the VIth cranial nerve.

• A. Ferrús: Molecular analysis of potassium channels.

• C. Gómez, B.Torres and J.M. Delgado: Quantitative study of the neuron activity of the external ocular motor nucleus during saccadic movements.

• Antecedentes constitutivos, fines, actividades de la Fundación y gobierno.

• Conferencia del Dr. D. Fernando Reinoso Suárez con ocasión de la concesión del Premio de la Fundación Eugenio Rodríguez Pascual: "NEUROBIOLOGíA DEL SUEÑO Y DE LOS SUEÑOS". Catedrático y Profesor Emérito de Neurobiología y Anatomía. Facultad de Medicina. Universidad Autónoma de Madrid.

• Dr. D. Fernando Reinoso Suárez conference on the occasion of awarding the Rodríguez Pascual Foundation Award: "NEUROBIOLOGY OF SLEEP AND DREAMS".

• Diego Gracia Guillén. Departamento de Historia de la Medicina. Facultad de Medicina. Universidad Complutense: The medical order: ON the genealogy of medical morals.

• Elvira Arquiola and Luis Montiel. Unidad de Historia de la Medicina. Facultad de Medicina. Universidad Complutense: The search for a scientific foundation for medicine at the turn of the XVIII century.

• Sebastian Cerdán. Instituto de Investigaciones Biomédicas. C.S.I.C: "Hepatic metabolism of pyruvate as detected by in vivo and in vitro 13C NMR. A quantitative study".

• Luis M. Orensanz. Hospital Ramón y Cajal. Instituto Nacional de la Salud: "Biochemical characterization and autoradiographic localization of brain ß-Alanine receptors".

• Carmen Prada. Departamento de Fisiología. Facultad de Medicina. Universidad Complutense: "Cell cycle in the central nervous system of vertebrates. A comparative Golgi and autoradiography study in the E3,5-E4,5 chick embryo".

• Sebastián Cerdán. Instituto de Investigaciones Biomédicas. C.S.I.C.: "Substrate selection in the neuronal and glial compartments of the intact rat brain as detected by 13C NMR spectroscopy".

• Javier de Felipe. Instituto Cajal. C.S.I.C.: "Microorganization of the human epileptogenic neocortex".

• Concepción González y Eladio Montoya: "Effect of I thyroxine on the pituitary TSH secretion in thyroidectomized-diabetic rats".

• M. Ramírez de Verger: "Studies on the photosynthetic prokaryotic apparatus".

• Margarita Salas Falgueras: "Morphogenesis of bacteriophage ø29".

• José A. Sánchez Martín: "Mechanism of action of thyroid hormones and calcitonin on active metabolites of vitamine D, and dynamics of phosphorous and calcium".

• Manuel Alvarez Uría: The hypothalamus.

• Juan Bernal Carrasco: "Tyroid hormone dependent nuclear proteins, from rat liver".

• Antonio García García: "Receptors and ionic channels involved in catecholamine release".

• Juan M. Ruiz Albusac: "Study of a cholesterol ester exchangeing protein of the human plasma. Role of this protein in the plasma cholesterol transport".

• Agustín Albarracín Teulón: "The cell theory and its evolution along the history".

• S. Durán García: Effects of thyroid hormones on liver binding sites for human growth hormone, and ovine prolactin.

• Enrique Méndez Cormán: "Primary structure of protein HC: human complex forming glycoprotein heterofeneous in charge".

• José María Sancho Rof: Aislamiento y caracterización del factor natriurético hipotalámico.

• Antecedentes constitutivos, fines, actividades de la Fundación y gobierno.

• José Rodrigo García, Ana Patricia Fernández, David Alonso, Julia Serrano, Ricardo Martínez-Murillo, Juan Angel Pedrosa y Mª Angeles Peinado: "THE NITRIC OXIDE SYSTEM AND THE POSTNATAL DEVELOPMENT OF THE RAT CEREBRAL CORTEX AFTER HYPOXIA DURING DELIVERY". Instituto Cajal, C.S.I.C.

• Rafael Bragado Herrero: "DIFFERENTIAL SIGNALING IN APOPTOSIS-DEFECTIVE TCRβ MUTANT T CELLS". Fundación Jiménez Díaz.

• Angela Casado Moragón: "OXIDATION AND PROTECTION OF CALCIUM CHANNELS IN SENILE DEMENTIA". Centro de Investigaciones Biológicas C.S.I.C.

• Ana I. Esquifino Parras, P. Fernández-Mateos, V. Jiménez y P. Cano: "AUTONOMIC INNERVATION OF THE SUBMAXILLARY LYMPH NODES AND GAMMA INTERFERON".Facultad de Medicina, Dpto. de Bioquímica y Biología Molecular III, Universidad Complutense de Madrid.

• Carlos Fernández-Ardavín Castro: "CANCER IMMUNOTHERAPY VIA TRANSFUSION OF DENDRITIC CELLS". Facultad de Biología, Departamento de Biología Celular, Universidad Complutense de Madrid.

• Manuel de Oya Otero y C. Garcés: ";DIET, LIPIDS AND PLASMA ANTIOXIDANTS IN FOUR PROVINCES WITH A WIDE VARIATION IN CARDIOVASCULAR MORTALITY";.Departamento de Medicina, Fundación Jiménez Díaz.

• Carmen Rivas Manga, María J. García, Juan J. Granizo, Alicia Cazorla, Javier Ferreira, Mercedes Bernacer, Elena Prieto, Francisco Lobo y Jose M. Castrillo:"ALK EXPRESSION SPECIFICITY IN 80 CD30-POSITIVE LYMPHOMAS. SPECIAL REFERENCE TO ANAPLASTIC LARGE CELL LYMPHOMA (ALCL): CLINICOPATHOLOGIC CORRELATION, P16-P15 METHYLATION STATUS AND OUTCOME PREDICTORS".Departamento de Anatomía Patológica, Fundación Jiménez Díaz.

• María Luisa Toribio García: "DEVELOPMENT OF EXPERIMENTAL SYSTEMS OF HEMATOPOIETIC RECONSTITUTION IN SOMATIC GENE THEAPAPY PRECLINICAL STUDIES". Centro de Biología Molecular “Severo Ochoa”, Facultad de Ciencias, Universidad Autónoma de Madrid.

• Jesús Vaquero Crespo: "TREATMENT OF PAIN BY MEANS OF SUBARACHNOID INJECTION OF CELL SUSPENSIONS WITH THE CAPACITY TO RELEASE MET-ENKEPHALIN". Clínica Puerta de Hierro.

• José Luis Velayos Jorge: "THE MEDIODORSAL AND ANTERIOR THALAMIC NUCLEI IN THE CAT: AN HODOLOGICAL AND CHEMICAL STUDY. (ANATOMICAL-CLINICAL CORRELATIONS)". Facultad de Medicina,Departamento de Morfología, Universidad Autónoma de Madrid.

• Agustín G. Zapata Gonzalez, Marta Torroba, Carmen Moreno y Ana Esquifino:"ROLE OF PROLACTIN IN THE DEVELOPMENT OF EXPERIMENTAL ALLERGIC ENCEPHALOMYELITIS (EAE): A MODEL FOR HUMAN MULTIPLE SCLEROSIS (MS)".Facultad de Biología, Departamento de Biología Celular, Universidad Complutense de Madrid.

• Godofredo Dieguez Castrillo: "CORONARY REACTIVITY DURING MYOCARDIAL ISCHEMIA AND REPERFUSION". Facultad de Medicina, Departamento de Fisiología, Universidad Autónoma de Madrid.

• Francisco Clascá Cabré, Mª José Galazo Berrendero: "CELLULAR ORGANISATION AND AXONAL GROWTH IN THE NEOCORTICAL WHITE MATTER DURING EMBRYONIC DEVELOPMENT I." Facultad de Medicina, Departamento de Morfología, Universidad Autónoma de Madrid.

• Francisco Clascá Cabré, Mª José Galazo Barrendero: "CELLULAR ORGANISATION AND AXONAL GROWTH IN THE NEOCORTICAL WHITE MATTER DURING EMBRYONIC DEVELOPMENT II". Facultad de Medicina, Departamento de Morfología, Universidad Autónoma de Madrid.

• Miguel Munar Qués: "EPIDEMIOLOGICAL, CLINICAL AND BASIC INVESTIGATION OF ANDRADE DISEASE (FAMILIAL AMYLOID POLYNEUROPATHY)".

• Miguel A. Alonso Lebrero: "MICRODOMINIOS DE MEMBRANA (“RAFTS”) EN HÍGADO: IDENTIFICACIÓN DE LA PROTEÍNA HUMANA MAL-2, UN NUEVO MIEMBRO DE LA FAMILIA MAL DE PROTEOLÍPIDOS". Centro de Biología Molecular “Severo Ochoa”, Universidad Autónoma de Madrid.

• Ana I. Esquifino Parras, P. Cano, V. Jiménez, M.P. Alvarez, M.P. Fernández: "CALORIE RESTRICTION MODIFIES THE ACTIVITY OF THE HYPOTHALAMIC-PITUITARY AXIS". Facultad de Medicina, Departamento de Bioquímica y Biología Molecular III, Universidad Complutense de Madrid.

• Angeles Martín Requero, Ofelia García Hermida y Natividad de las Cuevas Moreno: "CA2+/CALMODULIN-DEPENDENT MODULATION OF CELL CYCLE ELEMENTS, PRB AND P27KIP1 INVOLVED IN THE ENHANCED PROLIFERATION OF LYMPHOBLASTS FROM PATIENS WITH ALZHEIMER DEMENTIA". Centro de Investigaciones Biológicas CSIC.

• Ángeles Martín Requero, Ofelia García Hermida, Natividad de las Cuevas Moreno y Úrsula Muñoz Morón: "ALTERED TRANSCRIPTIONAL REGULATORS IN RESPONSE TO SERUM IN IMMORTALIZED LYMPHOCYTES FROM ALZHEIMER´S DISEASE PATIENTS". Centro de Investigaciones Biológicas, CSIC.

• Concepción Moro Serrano, Margarita Villar Fidalgo, José M. del Rey Sánchez, Raquel Boix Martínez, Milagros Matíes Prats, Soledad Cañellas Llabrés y Mª José Medrano Albero: "HOMOCYSTEINE IN SPANISH GENERAL POPULATION: REFERENCE VALUES, PREVALENCE OF HYPERHOMOCYSTEINEMIA AND ASSOCIATED FACTORS". Universidad de Alcalá, Departamento de Medicina, Pabellón Docente del Hospital Ramón y Cajal.

• I. Angel M. Pastor Loro, Beatriz Benítez Temiño, Ana I. López Pérez y David González-Forero: "SYNAPTIC PLASTICITY AND FUNCTIONAL RECOVERY IN MOTONEURONS: A DEAFFERENTATION STUDY USING CLOSTRIDIAL NEUROTOXINS "Facultad de Biología, Departamento de Fisiología y Biología Animal, Universidad de Sevilla.

• Ángel M. Pastor Loro y David González-Forero: "RECRUITMENT ORDER OF CAT ABDUCENS NEURONS." Facultad de Biología,Departamento de Fisiología y Zoología, Universidad de Sevilla.

• Angel M. Pastor Loro, David González-Forero y Rosa R. de la Cruz: "SYNAPTIC MODIFICATIONS INDUCED BY TETANUS NEUROTOXIN IN ABDUCENS NEURONS".Facultad de Biología, Departamento de Fisiología y Zoología, Universidad de Sevilla.

• Fernando Rodríguez de Fonseca: "ROLE FOR THE ACYLETHANOLAMIDES IN THE REGULATION OF FEEDING". Fundación Hospital Carlos Haya, Málaga.

• Carlos Fernández-Ardavin Castro: "DENDRITIC CELL BASED IMMUNOTHERAPY".Facultad de Biología, Departamento de Biología Celular, Universidad Complutense de Madrid.

• Carlos Fernández-Ardavín Castro: "ANTITUMORAL IMMUNOTHERAPY BY MEANS OF DENDRITIC CELLS". Centro Nacional de Biotecnología CSIC, Departamento de Immunología y Oncología, Universidad Autónoma de Madrid.

• Miguel A. Alonso Lebrero: "THE CHARACTERIZATION OF BIG-MAL, A HITHERTO UNKNOWN MEMBER OF THE MAL PROTEIN FAMILY, AS A TOOL FOR THE FUNCTIONAL ANALYSIS OF A NEW RAFT-MEDIATED CELLULAR PROCESS". Centro de Biología Molecular “Severo Ochoa”, Universidad Autónoma de Madrid.

• Sara R. Morcuende Fernández, Beatriz Benítez-Temiño y Juan Jesús Tena Aguilar: "EXPRESSION OF NEUROTPOPHIN RECEPTORS IN THE OCULOMOTOR SYSTEM OF THE ADULT CAT". Facultad de Biología, Departamento de Fisiología y Zoología, Universidad de Sevilla.

• Francisco Clascá Cabré, María José Galazo Berrendero y Tania Ramos-Moreno:"DEVELOPMENT OF CORTICOTHALAMIC PATHWAYS: MECHANISMS FOR SELECTIVE TARGETING AND COLLATERAL SPROUTING". Facultad de Medicina, Departamento de Morfología, Universidad Autónoma de Madrid.

• Godofredo Diéguez Castrillo, Facultad de Medicina: "ISCHEMIA-REPERFUSION: CORONARY EFFECTS OF ENDOTHELIN-1 AND ACTION MECHANISMS".Departamento de Fisiología, Universidad Autónoma de Madrid.

• Jesús Herreros Gonzalez, Felipe Prosper Cardoso, Joaquín Barba Cosials, Dolores Lozano Escario, Ana Pérez Ruiz, Gregoria Rábago Juan-Aracil y Juan José Gavira Gómez: "HEART REGENERATION WITH BONE MARROW STEM IN AN EXPERIMENTAL MODEL OF INFARCTED MYOCARDIUM". Servicio de Cirugía Cardiovascular, Clínica Universitaria de Navarra.

• Elena Urcelay García: "IL-12p40 POLYMORPHISMS ARE NOT ASSOCIATED WITH MULTIPLE SCLEROSIS IN THE SPANISH POPULATION". Servicio de Inmunología, Hospital Clínico Universitario San Carlos.

• Elena Urcelay García: "IL-12p40 POLYMORPHISMS ARE NOT ASSOCIATED WITH MULTIPLE SCLEROSIS IN THE SPANISH POPULATION II". Servicio de Inmunología, Hospital Clínico Universitario San Carlos.

• Miguel A. Alonso Lebrero: "BIG-MAL, A HITHERTO UNKNOWN MEMBER OF THE MAL FAMILY OF PROTEINS, AS MACHINERY FOR POLARIZED TRANSPORT IN HEPATOCYTES". Centro de Biología Molecular “Severo Ochoa”, Universidad Autónoma de Madrid.

• Elena Baixeras Llano, Dolores Bautista y Alicia Millan: "CORRELATION BETWEEN IFN-MEDIATED SIGNAL PROTEINS EXPRESSION LEVELS IN LIVER TISSUE AND THE PREVALENCE OF HCV INFECTION". Fundación Hospital Carlos Haya, Málaga.

• María Luisa Toribio García: "MECANISMOS MOLECULARES IMPLICADOS EN EL DESARROLLO Y DIFERENCIACION DE LOS LINFOCITOS T HUMANOS: IDENTIFICACION DE MARCADORES MOLECULARES DE LA TRANSFORMACION LEUCEMICA DE LINFOCITOS T". Facultad de Biología, Centro de Biología Molecular “Severo Ochoa”, Universidad Autónoma de Madrid.

• Sara R. Morcuende Fernández, Esperanza R. Matarredona, Beatriz Benítez-Temiño, Juan Jesús Tena Aguilar y María Luisa Pecero: "REGULATION OF THE EXPRESSION OF NEUROTROPHIN RECEPTORS IN THE OCULOMOTOR SYSTEM AFTER THE NEURONAL LESION". Facultad de Biología, Departamento de Fisiología y Zoología, Universidad de Sevilla.

• María Marqués Vidas, Alberto Barrientos Guzmán, Julia Blanco González, Daniel Sacristán Redondo, Ana María Villanueva Calvo: STUDY OF ISCHEMIC PRECONDITIONING AS REPAIRING MECHANISM FOR ISCHEMIA-REPERFUSION INDUCED ACUTE TUBULAR NECROSIS: "POSSIBLE CLUE OF THE REVERSIBILITY OF NON-HEART BEATING DONATION INDUCED ACUTE TUBULAR NECROSIS". Servicio de Nefrología, Hospital Clínico San Carlos.

• Nora Butta Coll, Elena García Arias-Salgado y María José Jaén: "PAPEL PROTROMBOTICO DE RECEPTORES PLAQUETARIOS: MECANISMOS INTRACELULARES INVOLUCRADOS EN LA ACTIVACION DEL RECEPTOR DE FIBRINOGENO". Ministerio de Ciencia y Tecnología, Centro de Investigaciones Biológicas CSIC.

• Ana I. Esquifino Parras, P. Cano, M.P. Alvarez, V. Jiménez y M.P. Fernández Mateos: "CALORIE RESTRICTION MODIFIES THE ACTIVITY OF THE IMMUNE SYSTEM".Facultad de Medicina, Departamento de Bioquímica y Biología Molecular III, Universidad Complutense de Madrid.

• José Luis Castillo-Olivares Ramos: "THERAPEUTICAL EFFECTIVENESS OF LIPOSOMAL-KL4 PEPTIDE (SURFAXIN) IN THE PRESENCE OR ABSENCE OF SURFACTANT PROTEIN A (SP-A). IN VITRO AND IN VIVO STUDIES IN EXPERIMENTAL LUNG TRANSPLANTATION". Hospital Universitario Puerta de Hierro.

• Antecedentes constitutivos, fines, actividades de la Fundación y gobierno.

• STUDY OF THE PROTEINS AND GENETIC ALTERATIONS OF USE IN THE DIAGNOSIS, MONITORING AND PROGNOSIS OF PATIENTS WITH COLORECTAL CARCINOMA. María Luisa Maestro de las Casas, Sara Rafael Fernández y Silvia Veganzones de Castro. Hospital Clínico San Carlos.

• STUDY OF ISCHEMIC PRE-CONDITIONING AS A MECHANISM FAVOURING RECOVERABILITY FROM ACUTE TUBULAR NECROSIS INDUCED BY ISCHEMIA-REPERFUSION: THE KEY TO THE REVERSIBILITY OF ACUTE TUBULAR NECROSIS TYPICAL OF ASYSTOLIC DONATION?. María de San Miguel Marques Vidas, Alberto Barrientos Guzman, Julia Blanco González, Daniel Sacristán Redondo y José Zamorano. Hospital Clínico San Carlos.

• REGULATION OF THE TRANSCRIPTIONAL ACTIVITY OF FACTOR PPAR-ALPHA BY THE STATs AND SOCS MOLECULES IMPLICATED IN THE TRANSDUCTION OF CYTOKINE SIGNALS WHICH CONTROL THE PROCESSES OF HEPATIC REGENERATION. Elena Baixeras Llano, Fernando Rodríguez de Fonseca, Mª Dolores Bautista Ojeda, Alicia Millan, Mª Dolores Mayas. Fundación IMABIS.

• THE NOTCH SIGNALING PATHWAYS IN CARDIAC HOMEOSTASIS AND TUMOUR PROGRESSION. THERAPEUTIC IMPLICATIONS. José Luis de la Pompa Mínguez. Centro Nacional de Biotecnología CSIC.

• THE NOTCH SIGNALING PATHWAYS IN CARDIAC HOMEOSTASIS AND TUMOUR PROGRESSION: THERAPEUTICAL IMPLICATIONS II. José Luis de la Pompa Mínguez. Centro Nacional de Biotecnología CSIC.

• THE NOTCH SIGNALING PATHWAYS IN CARDIAC DEVELOPMENT AND PATHOLOGY. BIOMEDICAL POTENTIAL. José Luis de la Pompa Mínguez. Centro Nacional de Biotecnología. CSIC.

• THERAPEUTIC FIBRINOLYSIS FOR DUCHENNE MUSCULAR DYSTROPHY. Pura Muñoz Cánoves. Fundación Centro de Regulación Genómica.

• A CHRONICALLY-IMPLANTABLE DEVIDE FOR THE CONTROLLED DELIVERY OF SUBSTANCES, AND STIMULATION AND RECORDING OF ACTIVITY IN SEVERED NERVES. Angel M. Pastor, María A. Davis López de Carrizosa, Beatriz Benítez-Temiño, Camilo Morado-Díaz y Rosa R. de la Cruz. Departamento de Fisiología y Zoología. Facultad de Biología. Universidad de Sevilla.

• COMPLEMENTARY ACTIONS OF BDNF AND NT-3 ON AXOTOMIZED MOTONEURONS. Angel M. Pastor, María A. Davis-López de Carrizosa, Camilo J. Morado-Díaz, Juan J. Tena, Beatriz Benítez-Temiño, María L. Pecero, Sara R. Morcuende y Rosa R. de la Cruz. Departamento de Fisiología y Zoología. Facultad de Biología. Universidad de Sevilla.

• NERVE GROWTH FACTOR REGULATES THE FIRING PATTERNS AND SYNAPTIC COMPOSITION OF MOTONEURONS. Angel M. Pastor, María A. Davis-López de Carrizosa, Camilo J. Morado-Díaz, Sara Morcuende y Rosa R. de la Cruz. Departamento de Fisiología y Zoología. Facultad de Biología. Universidad de Sevilla.

• ANIMAL MODEL FOR THE EVALUATION OF DIFFERENT SURGICAL ABLATION PROCEDURES FOR AURICULAR FIBRILLATION. Julián Pérez-Villacastín Domínquez. Hospital Clínico San Carlos.

• PROTHROMBOTIC ROLE OF PLATELET RECEPTORS: INTRACELLULAR MECHANISMS INVOLVED IN THE ACTIVATION OF THE FIBRINOGEN RECEPTOR. Nora Butta Coll. Centro de Investigaciones Biológicas CSIC.

• STUDY OF THE DIFFERENT SUSCEPTIBILITY GENES FOR IgA DEFICIENCY IN THE SPANISH POPULATION. Miguel Fernández Arquero. Servicio de Inmunología. Hospital Clínico San Carlos.

• STUDY OF THE DIFFERENT SUSCEPTIBILITY FOR IgA DEFICIENCY IN THE SPANISH POPULATION. Miguel Fernández Arquero. Servicio de Inmunología. Hospital Clínico San Carlos.

• MOLECULAR MECHANISMS USED BY THE CHEMOKINE RECEPTOR CCR7 TO REGULATE THE SURVIVAL OF THE DENDRITIC CELLS. José Luis Rodríguez Fernández. Centro de Investigaciones Biológicas CSIC.

• IMPLICATIONS OF THE PARATHYROID HORMONE-RELATED PROTEIN (PTHrP) IN BOTH INFLAMMATORY AND FIBROTIC MECHANISMS ASSOCIATED TO DIABETIC NEPHROPATHY: NEW THERAPEUTIC POSIBILITIES OF INTERVENTION. Ricardo José Bosch Martínez. Departamento de Fisiología. Facultad de Medicina. Universidad de Alcalá.

• ROLE OF THE PARATHYROID HORMONE-RELATED PROTEIN IN THE MECHANISMS OF HYPERTROPHY AND INFLAMMATION OF THE DIABETIC KIDNEY: NEW THERAPEUTIC POSIBILITIES OF INTERVENTION. Ricardo José Bosch Martínez. Departamento de Fisiología. Universidad de Alcalá.

• EXPRESSION OF A MODIFIED FORM OF CD4 RESULTS IN THE RELEASE OF AN anti-HIV FACTOR DERIVED FROM THE Env SEQUENCE. Balbino Alarcón Sánchez. Centro de Biología Molecular Severo Ochoa CSIC.

• FUNCTIONAL IL-10/TNFα POLYMORPHISMS INFLUENCE IFNα, IL-10 AND TREG POPULATION IN SLE, PATIENTS RECEIVING ANTIMALARIAL TREATMENT. Ana Suárez, Patricia López, Jesús Gómez y Carmen Gutiérrez. Departamento de Biología Funcional. Área de Inmunología. Universidad de Oviedo.

• DEXAMETHASONE UPREGULATES FoxP3 EXPRESSION WITHOUT INCREASING REGULATORY ACTIVITY. Ana Suárez, Catuxa Prado, Jesús Gómez, Patricia López, Banesa de Paz y Carmen Gutiérrez. Departamento de Biología Funcional. Área de Inmunología. Universidad de Oviedo.

• INTERACTION OF THE PPARγ LIGAND 15-DEOXY-Δ12, 14-PROSTAGLANDIN J2 WITH THE PI3K/Akt-DEPENDENT SURVIVAL PATHWAY IN IMMORTALIZED LYMPHOCYTES FROM ALZHEIMER’S DISEASE PATIENTS. Angeles Martín Requero, Ursula Muñoz, Fernando Bartolomé y Noemí Esteras. Centro de Investigaciones Biológicas CSIC.

• MOLECULAR MECHANISMS INVOLVED IN SIMVASTATIN-INDUCED REGULATION OF APOPTOSIS OF LYMPHOCYTES FROM ALZHEIMER´S DISEASE PATIENTS. Angeles Martín Requero, Fernando Bartolomé, Ursula Muñoz, Noemí Esteras, Carolina Alquezar. Centro de Investigaciones Biológicas. CSIC.

• EFFECTS OF CHRONIC ADMINISTRATION OF A HIGH FAT DIET ON THE ENDOCRINE SYSTEM. CHRONOBIOLOGICAL APPROACH. Ana I. Esquifino, Pilar Cano, Vanesa Jiménez-Ortega, Pilar Fernández Mateos, Judith Rios, Alvaro Larrad, Daniel P. Cardinali y Eduardo Spinedi. Departamento de Bioquímica y Biología Molecular III. Facultad de Medicina. Universidad Complutense de Madrid.

• STUDY OF THE ROLE OF CELLULAR FXIII (cFXIII) IN PLATELETS AND MONOCYTES. Consuelo González-Manchón. Centro de Investigaciones Biológicas. CSIC.

• HYPOCRETINERGIC/OREXINERGIC INNERVATION OF PONTOMESENCEPHALIC NEURONS THAT PROJECT TO THE FRONTAL CORTEX: IMPLICATIONS IN SLEEP-WAKEFULNESS CYCLE. Miguel Garzón García. Esther del Cid Pellitero. Departamento de Anatomía, Histología y Neurociencia. Facultad de Medicina. Universidad Autónoma de Madrid.

• ROLE OF THE miRNA REGULATED BY THE PROTEIN p19 H-Ras. STUDY OF THE PRESENCE OF MIRTRONES WITHIN THE H-Ras GENE. Montserrat Bach Elías. Centro de Investigación y Desarrollo. CSIC.

• ROLE OF METABOLIC SYNDROME IN THE PATHOGENESIS OF LIVER FIBROSIS IN PATIENS WITH NONALCOHOLIC FATTY LIVER DISEASE: DIAGNOSTIC AND THERAPEUTIC IMPLICATIONS. Carmelo García Monzón, María Eugenia Miquilena Colina, Tamara Lozano Rodríguez, Leonor García Pozo, Rodolfo Javier Vargas Castrillón, Alicia Sáez Sáez, Faustino La Banda Brusi y José Luis Porrero Carro. Hospital Universitario Santa Cristina.

• PREPARATION OF NANOPARTICULATED POLYMERIC SYSTEMS FOR ANTINEOPLASTIC DRUG ADMINISTRATION: CHARACTERIZATION AND EVALUATION. M.D. Blanco Gaitán, S. Guerrero, A. Fernández, C. Teijón, R. Olmo y J.M. Teijón. Departamento de Bioquímica y Biología Molecular. Facultad de Medicina. Universidad Complutense de Madrid.

• SUBVENTRICULAR ZONE-DERIVED NEURAL PRECURSOR IMPLANTS IN ADULT RATS AFTER LESION OF THE OCULOMOTOR SYSTEM. Esperanza R. Matarredona, Camilo J. Morado-Díaz, Sara Morcuende, Rocío Múñoz-Hernández, Mª América Davis-López de Carrizosa. Departamento de Fisiología y Zoología, Facultad de Biología, Universidad de Sevilla.

• PILOT STUDY ABOUT PROGNOSTIC FACTORS IN THE ACUTE CHOLECYSTITIS. Juan Jorge González Armengol, Javier Martín, Pedro Villarroel, David Chaparro, Esteban Martín, Rosario Moreno y Javier Modrego. Hospital Clínico San Carlos.

• INVOLVEMENT OF THE CEREBELLAR VERMIX IN THE ACQUISITION OF COCAINE-INDUCED PREFERENCE MEMORY. Marta Miquel Salgado-Araujo. Departamento de Psicología Básica. Universitat Jaume I. Castellón de la Plana.

• EXPLORATION AND VALIDATION IN ANIMAL MODELS OF NEW CHEMOTHERAPY AND GENE THERAPY COMBINATIONS FOR TREATMENT OF MALIGNANT BRAIN TUMORS THAT CAN COMPLEMENT OR REPLACE CONVENTIONAL THERAPIES. Marta Izquierdo. Centro de Biología Molecular Severo Ochoa. CSIC.

• TRP CHANNELS AND NEURAL PERSISTENT ACTIVITY. Juan de Dios Navarro López, Antonio Reboreda y Lydia Jiménez-Díaz. Instituto de Neurociencias de Castilla y León. Universidad de Salamanca.

• ARRHYTHMOGENIC DYSPLASIA OF RIGHT VENTRICLE: CORRELATION OF THE HISTOLOGICAL CHANGES WITH THE PHENOTYPE. Ramón Brugada Terradellas. Centro de Genética Cardiovascular. Universidad de Gerona.

• Antecedentes constitutivos, fines, actividades de la Fundación y gobierno.

• CONFERENCIA DEL DR. ELÍAS CAMPO GÜERRI CON OCASIÓN DE LA CONCESIÓN DEL PREMIO DE LA FUNDACIÓN EUGENIO RODRÍGUEZ PASCUAL: ALTERACIONES GENÓMICAS EN EL DESARROLLO DE LAS NEOPLASIAS LINFOIDES. IMPLICACIONES EN LA CLÍNICA. Hospital Clínic, Instituto de Investigación Biomédica August Pi i Sunyer, Universidad de Barcelona.

• DR. ELÍAS CAMPO GÜERRI CONFERENCE ON THE OCCASION OF AWARDING THE EUGENIO RODRÍGUEZ PASCUAL FOUNDATION AWARD: GENOMIC ALTERATIONS AIN THE DEVELOPMENT OF LYMPHOID NEOPLASMS. CLINICAL IMPLICATIONS. Hospital Clínic, Instituto de Investigación Biomédica August Pi i Sunyer, Universidad de Barcelona.

• PHARMACOGENOMICS AND MOLECULAR SCREENING IN FOLLICULAR LYMPHOMA: A WHOLE GENOME MICROARRAY TO ASSESS DRUG TOLERANCE AND IDENTIFY NEW GENETIC ALTERATIONS (I). Dres. Joaquín Martínez López, Carlos Grande García, Inmaculada Rapado Martínez y Anna González Neira. Hospital Universitario 12 de Octubre.

• PHARMACOGENOMICS AND MOLECULAR SCREENING IN FOLLICULAR LYMPHOMA: A WHOLE GENOME MICROARRAY TO ASSESS DRUG TOLERANCE AND IDENTIFY NEW GENETIC ALTERATIONS (II). Dr. Joaquín Martínez López. Hospital Universitario 12 de Octubre.

• PHARMACOGENOMICS AND MOLECULAR SCREENING IN FOLLICULAR LYMPHOMA: A WHOLE GENOME MICROARRAY TO ASSESS DRUG TOLERANCE AND IDENTIFY NEW GENETIC ALTERATIONS (III). Dres. Joaquín Martínez López, Carlos Grande García, Inmaculada Rapado Martínez y Anna González Neira. Hospital Universitario 12 de Octubre.

• ROLE OF METABOLIC SYNDROME IN THE PATHOGENESIS OF LIVER FIBROSIS IN PATIENTS WITH NONALCOHOLIC FATTY LIVER DISEASE: DIAGNOSTIC AND THERAPEUTIC IMPLICATIONS. Dr. Carmelo García Monzón. Hospital Universitario Santa Cristina.

• LASER RADIATION AS A THERAPEUTIC STRATEGY IN THE TREATMENT OF PERIODONTAL DISEASE. Dra. Clara Gómez Hernández. Instituto de Química Física Rocasolano, CSIC.

• HYPOMETHYLATION SYNDROME IN PATIENTS WITH PSEUDOHYPOPARATHYROIDISM AND MILD-ALBRIGHT HEREDITARY OSTEODYSTROPHY CAUSED BY EPIGENETIC DEFECTS AT GNAS LOCUS. Dra. Guiomar Pérez de Nanclares Leal. Hospital de Txagorritxu.

• CHARACTERIZATION OF HYPOMETHYLATION SYNDROME AND ITS RELATION WITH ASSISTED REPRODUCTIVE TECHNIQUES. Dra. Guiomar Pérez de Nanclares Leal. Hospital de Txagorritxu.

• THE ROLE OF p19 c-H-ras IN METASTASIS PROCESSES AND miRNAs GLOBAL EXPRESION IN COSTELLO SYNDROME. Dra. Montserrat Bach Elías. Instituto de Investigaciones Biomédicas de Barcelona, CSIC.

• PRESYNAPTIC KAINATE RECEPTORS MEDIATED FACILITATION OF GLUTAMATE RELEASE AT MF-CA3 SYNAPSE INVOLVES CALCIUM-CALMODULIN AND HIGH INTRACELLULAR CALCIUM LEVELS. Dres. Antonio Rodríguez Moreno, Yuniesky Andrade-Talavera, Miriam Carrión y José V. Negrete-Díaz. Universidad Pablo de Olavide.

• EVALUATION OF OXIDATIVE DAMAGE TO DNA, PROTEIN OXIDATION AND ANTIOXIDANT STATUS IN PATIENTS WITH ALZHEIMER´S DEMENTIA. Dra. Angela Casado Moragón. Centro de Investigaciones Biológicas, CSIC.

• CLINICAL USE OF ASSESSING REGIONAL BRAIN CIRCULATION PERFUSION TO IDENTIFY LONG TERM NEURODEVELOPMENTAL ANOMALIES IN SMALL FOR GESTATIONAL AGE FETUSES (SGA). Dr. Eduard Gratacós. IDIBAPS. Hospital Clinic – Universidad de Barcelona.

• POSSIBLE ROLE FOR CELLULAR FXIII IN MONOCYTE-DERIVED DENDRITIC CELL MOTILITY. Dra. Consuelo González Manchón. Centro de Investigaciones Biológicas, CSIC.

• STUDY OF THE ROLE OF miRNAs IN SKIN CARCINOMA PROGRESSION AND PROGNOSIS (I). Dr. Jesús Pérez Losada. Centro de Investigación del Cáncer, Universidad de Salamanca.

• STUDY OF THE ROLE OF miRNAs IN SKIN CARCINOMA PROGRESSION AND PROGNOSIS (II). Dr. Jesús Pérez Losada. Instituto de Biología Molecular y Celular del Cáncer, IBMCC. Universidad de Salamanca.

• INTERACTION BETWEEN REGULATORS OF CELL SURVIVAL AND PROLIFERATION IN THE DEVELOPMENT OF AUTOIMMUNITY AND LYMPHOMAS. Dr. Ramón Merino Pérez. Facultad de Medicina. Universidad de Cantabria.

• HUMAN OLIGODENDROCYTE PRECURSORS: PURIFICATION AND NEUROBIOLOGY PRIOR TO CELL THERAPY IN MULTIPLE SCLEROSIS (I). Dr. Fernando de Castro Soubriet. Hospital Nacional de Parapléjicos.

• HUMAN OLIGODENDROCYTE PRECURSORS: PURIFICATION AND NEUROBIOLOGY PRIOR TO CELL THERAPY IN MULTIPLE SCLEROSIS (II). Dr. Fernando de Castro Soubriet. Hospital Nacional de Parapléjicos.

• HIV REACTIVATION FROM LATENCY BY MMQO IN A CELLULAR MODEL OF VIRAL LATENCY. Dres. Albert Jordan Valles, Edurne Gallastegui, Neus Luque y Jean-Michel Terme. Instituto de Biología Molecular de Barcelona, IBMB-CSIC.

• ARRHYTHMOGENIC RIGHT VENTRICULAR DYSPLASIA: CORRELATION OF HISTOLOGICAL CHANGES AND THE PHENOTYPE. Dr. Ramón Brugada Terradellas. Universidad de Girona, IDIBGI.

• MECHANISM OF ACTION OF THE NEUROPROTECTIVE PROTEIN LAZARILLO IN TYPE I SPINOCEREBELAR ATAXIA: DEPENDENCY ON AUTOPHAGY RELATED PROCESSES. Dres. María Dolores Ganfornina Álvarez y Diego Sánchez Romero. Facultad de Medicina. Universidad de Valladolid.

• PODOCYTES ARE TARGET FOR BISPHENOL A. Dres. Ricardo J. Bosch y Nuria Olea. Facultad de Medicina. Universidad de Alcalá.

• BISPHENOL A: AN ENVIROMENTAL FACTOR INVOLVED IN RENAL DAMAGE. Dres. Ricardo J. Bosch, Nuria Olea Herrero, María I. Arenas, Carmen Muñoz Moreno, Rafael Moreno-Gómez Toledano, Marta González Santander e Ignacio Arribas. Facultad de Medicina, Universidad de Alcalá.

• EFFECTS OF NERVE GROWTH FACTOR ON SYNAPTIC COMPOSITION OF MOTONEURONS. Dres. Angel M. Pastor, María A. Davis-López de Carrizosa, Camilo J. Morado-Díaz, Sara Morcuende y Rosa R. de la Cruz. Facultad de Biología. Universidad de Sevilla.

• DOPAMINERGIC INNERVATION OF AMYGDALINE COMPLEX. FUNCTIONAL CHANGES IN SCHIZOPHRENIC BRAINS (I). Dra. Lucía Prensa Sepúlveda. Facultad de Medicina. Universidad Autónoma de Madrid.

• DOPAMINERGIC INNERVATION OF AMYGDALINE COMPLEX. FUNCTIONAL CHANGES IN SCHIZOPHRENIC BRAINS (II). Dra. Lucía Prensa Sepúlveda. Facultad de Medicina, Universidad Autónoma de Madrid.

• CHANGES IN ENDOCANNABINOID RECEPTORS AND ENZYMES IN THE CEREBELLUM OF HUMANS AFFECTED BY SPINOCEREBELLAR ATAXIAS. Dres. Javier Fernández Ruiz, Carmen Rodríguez Cueto, Cristina Benito, Julián Romero, Mariluz Hernández-Gálvez y María Gómez-Ruiz. Instituto Universitario de Investigación en Neuroquímica. Instituto Ramón y Cajal de Investigación Sanitaria, IRYCIS. Facultad de Medicina, Universidad Complutense.

• THERAPEUTIC FIBRINOLYSIS FOR DUCHENNE MUSCULAR DYSTROPHY. Dra. Pura Muñoz Cánoves. Universidad Pompeu Fabra.

• STUDY ON GENE CODE REGULATION FOR HUMAN RECEPTOR BRS-3 AND ITS POTENTIAL USE AS A THERAPEUTIC TARGET IN OBESITY AND DIABETES. Dra. Nieves González Gómez. Fundación Jiménez Díaz.

• TIPE 2 DIABETES MELLITUS AND DEMENTIA: IMPLICATION IN ALZHEIMER´S DISEASE AND VASCULAR DEMENTIA. Dra. Mónica García Alloza. Facultad de Medicina. Universidad de Cádiz.

• EVALUATION OF THE VASCULAR REGENERATION AFTER IMPLANTATION OF A COATED STENT AND ITS INFLUENCE IN THE OCCURRENCE OF NEOINTIMAL GROWTH AND RESTENOSIS. REVER STUDY. Dra. Pilar Jiménez Quevedo. Hospital Clínico San Carlos.

• STUDY OF THE BIOLOGICAL EFFECTS OF TACROLIMUS. Dra. Inés Hernández Fisac. Facultad de Medicina. Universidad Complutense de Madrid.

• COMPARATIVE STUDY OF A NEW APPROACH IN LAPAROSCOPIC CHOELCYSTECTOMY WITH OF 3 PORTS PLACED IN THE LINE ALBA OF THE ABDOMEN (3-MIDLINE-PORTS TECHNIQUE) VERSUS CLASSIC FRENCH APPROACH. POSTORERATIVE PAIN EVALUATION WITH VISUAL ANALOGIC SCALE AND CORRELATION WITH ANALYTICAL VARIABLES. Dres. Jaime Ruiz-Tovar Polo, Alberto López Delgado, Jair Santos Torres, María Díez Tabernilla, Alicia Calero Amaro, Laura Armañanzas Ruiz, Antonio Arroyo Sebastián, Israel Oliver García, Javier Lacueva Gómez y Rafael Calpena Rico. Hospital General Universitario de Elche.

• CSF FROM AMYOTROPHIC LATERAL SCLEROSIS PATIENTS PRODUCES GLUTAMATE INDEPENDENT DEATH OF RAT MOTOR BRAIN CORTICAL NEURONS: PROTECTION BY RESVERATROL, MEMANTINE, LITHIUM AND MINOCYCLINE, BUT NOT RILUZOLE. Dres. Antonio García García, Matilde Yañez, Jorge Matías Guiu, Juan Alberto Arranz-Tagarro, Lucía Galán, Dolores Viña, Ulises Gómez-Pinedo, Álvaro Vela, Antonio Guerrero y Eduardo Martínez-Vila. Instituto Teófilo Hernando. Facultad de Medicina. Universidad Autónoma de Madrid.

• NEURONS OF THE DENTATE MOLECULAR LAYER IN THE RABBIT HIPPOCAMPUS. Dr. Juan de Dios Navarro López. Facultad de Medicina de Ciudad Real.

• DETECTION OF ANTIBIOTIC RESISTANCE GENES IN BACTERIAL POPULATIONS FROM A RIVER INFLUENCED BY WASTEWATER TREATMENT PLANT EFFLUENTS (EDAR). Dr. José Luis Balcázar. Institut Catalá de Recerca de l´Aigua (ICRA).

• EVALUATION OF CARDIOVASCULAR RISK IN PATIENTS WITH SYSTEMIC LUPUS ERYTHEMATOSUS. Dr. Guillermo Ruiz Irastorza. Hospital de Cruces, UPV/EHU.

• CRB2 IS A NOVEL COMPONENT OF RPE TIGHT JUNCTIONS. Dres. Concepción Lillo, Antonio E. Paniagua, Saúl Herranz Martín, David Jimeno, Almudena Velasco, Juan M. Lara y José Aijón. Instituto de Neurociencias de Castilla y León, IBSAL. Universidad de Salamanca.

• STUDY OF THE FUNCTIONAL REGULATION OF MDM2 BY THE SERINETHREONINE KINASE GRK2 IN THE MODULATION OF p53 AND TUMOR PROGRESSION: IMPLICATIONS FOR GENOMIC INSTABILITY AND BREAST CANCER. Dres. Petronila Penela Márquez, Laura Nogués Vera, Adolfo Molejón García y Verónica Rivas Guerrero. Centro de Biología Molecular Severo Ochoa, UAM-CSIC.

• EVALUATION OF DIFFICULT AIRWAY IN PREHOSPITAL SETTING. Dres. Alonso A. Mateos Rodríguez, José M. Navalpotro Pascual y Luis Pardillos Ferrer. Servicio de Urgencias Médicas de Madrid SUMMA 112.

• DIFFERENCES IN EARLY STAGES OF TACTILE ERP TEMPORAL SEQUENCE (P100) IN CORTICAL ORGANIZATION DURING PASSIVE TACTILE STIMULATION IN CHILDREN WITH BLINDNESS. Dres. Tomás Ortiz Alonso, Santos JM, Ortiz Terán L, Borrego M, Poch J y de Erausquin GA. Facultad de Medicina, Universidad Complutense de Madrid.

• ROLE OF THE ADIPOKINE VISFATIN AS A PROMOTOR AND BIOMARKER OF VASCULAR DAMAGE ASSOCIATED TO METABOLIC DISEASES. Dra. Concepción Peiró Vallejo. Facultad de Medicina, Universidad Autónoma de Madrid.

• LIPOSOMES COVERED WITH THE EXTRACELLULAR DOMAIN OF THE APO2L/TRAIL PROTEIN AS A NOVEL ANTI-TUMORAL TREATMENT. Dr. Luis Martínez Lostao. Departemto de Bioquímica, Biología Molecular y Celular, Universidad de Zaragoza.

• GENETIC STUDIES IN PATIENTS WITH CELIAC DISEASE. COMPARISON WITH INFLAMMATORY BOWEL DISEASE. Dres. Concepción Núñez Pardo de Vera, Carlos Maluenda Carrillo, Enrique Rey Rubio, Juan Luis Mendoza Hernández, Natalia López Palacios, Andrés Bodas Pinedo, Luz María Medrano de Dios y Laura Espino Paisán. Hospital Clínico San Carlos.

• NEW IMMUNOTHERAPEUTIC APPROACHES IN THE HIV INFECTION BASED IN THE NANOTECHNOLOGY. PEPTIDES-ASSOCIATED DENDRIMERS (DENDRIPLEXES) FOR THE DEVELOPMENT OF NEW HIV VACCINES IN A MICE MODEL. Dra. Mª Angeles Muñoz Fernández. Hospital General Universitario Gregorio Marañón.

• STRATEGY TO CHARACTERIZE THE MOLECULAR GENETIC BASIS OF INHERITED DISORDERS OF IRON METABOLISM. Dra. María Josefa Morán Jiménez. Hospital Universitario 12 de Octubre.

• USEFULNESS OF INTRABDOMINAL HYPERTHERMIC CHEMOTHERAPY USING GEMCITABINE FOR TREATING TUMORAL PROGRESSION IN A PANCREATIC PERITONEAL CARCINOMATOSIS EXPERIMENTAL MODEL, BY MEANS OF CONTROLLING CD133+CXCR4 PLURIPOTENTIAL STEM CELLS. Dr. David Padilla Valverde. Hospital General Universitario, Ciudad Real.

• ANTIANGIOGENIC COMPOUNDS AND mTOR INHIBITORS RELATED BIOMARKERS IN GASTRO-ENTERO-PANCREATIC NEUROENDOCRINE TUMOURS (GEP-NET). Dr. Jorge Barriuso Feijoó. Instituto de Investigación, Hospital Universitario La Paz.

• EFFECT OF LIDOCAINE MODULATING THE INFLAMMATORY RESPONSE TO ISCHAEMIA-REPERFUSION IN AN EXPERIMENTAL LUNG AUTOTRANSPLANT MODEL IN PIGS. Dra. Elena Vara Ameigeiras. Facultad de Medicina. Universidad Complutense de Madrid.

• ENCAPSULATION AND CULTURE OF ENDOMETRIAL CELLS FOR IMPROVING EMBRYO QUALITY. Dr. José Antonio Horcajadas Almansa. Universidad Pablo de Olavide.

• NEW POLYMERIC NANOVEHICLES THAT SELECTIVELY INDUCE APOPTOSIS OF CANCER CELLS AND ANTI-ANGIOGENIC ACTIVITY. Dres. María Rosa Aguilar de Armas, Raquel Palao Suay, Francisco Parra, Mar Fernández, Juan Parra y Julio San Román. Instituto de Ciencia y Tecnología de Polímeros, ICTP-CSIC.

• 50.- 3-D VENTRICULAR MODELING BASED ON THE DETERMINATION OF FIBROSIS THROUGH MAGNETIC RESONANCE IMAGING AND FUNCTIONAL INCORPORATION  AS A GUIDE FOR ABLATION OF VENTRICULAR TACHYCARDIA WITH SUBSTRATE. Dr. David Filgueiras Rama. Centro Nacional de Investigaciones  Cardiovasculares Carlos III.

• EFFECT OF THE ADMINISTRATION OF MELATONIN ON THE ISCHEMIC CEREBRAL LESION INDUCED BY A CATHETER PLACED IN THE MEDIAL CEREBRAL ARTERY IN RATS: EFFECT OF AGE. Dres. Jesús A. Fernández Tresguerres, S. Paredes Rollano, R. Gredilla y E. Vara Ameigeiras. Facultad de Medicina, Universidad Complutense de Madrid.

• IN-VITRO ANALYSIS OF THE THERAPEUTIC POTENTIAL OF EPH/EPHRIN IN CHRONIC LYMPHATIC LEUKEMIA WITH SPECIAL EMPHASIS ON TREATMENT-REFRACTORY PATIENTS. Dres. Agustín Zapata González, Luis Miguel Alonso-Colmenar, Francisco Ortuño, Gloria Soler, Andrés Jerez, Miguel Angel Flores, Paula Fortea y María Dolores García. Facultad de Ciencias Biológicas, Universidad Complutense de Madrid.

• VALIDATION OF PROGNOSTIC VALUE OF MOLECULAR CLASSIFICATION IN COLORECTAL CANCER AND IDENTIFICATION OF A FIRM GENETIC RESPONSE PREDICTOR TO CHEMOTHERAPY. Dres. Eduardo Díaz Rubio, Beatriz Pérez-Villamil Salgado, Javier Sastre Valera, Beatriz García Paredes, Julián Sanz Ortega y Elena Molina Roldán. Hospital Clínico San Carlos.

• STUDY OF NEW TREATMENTS FOR NEUROLOGICAL DISORDERS ASSOCIATED WITH INTESTINAL DISEASES IDENTIFICATION OF MOLECULAR MEDIATORS. Dr. Vicente Lahera Juliá. Facultad de Medicina. Universidad Complutense de Madrid.

• DEVELOPMENT ANTINEOPLASTICS AGENTS BASED ON NANOMATERIALS. Dres. Mónica López Fanarraga, Juan Villegas Sordo, Jesús González, Rafael Valiente y Lidia Rodríguez. Facultad de Medicina, Universidad de Cantabria.